Twitterklänning tar ungas röster till Almedalen

1 juli 2013

I dag lanserar organisationen Crossing Boarders och Comviq Twitterklänningen – ett världsunikt experiment som låter unga komma till tals i Almedalen. På en specialkonstruerad klänning uppkopplad mot internet och med en inbyggd LED-display kan politiker och makthavare på plats i Almedalen se ungdomars tweets och sms – i realtid. – Sveriges unga måste få en chans att nå fram till de som fattar besluten. Därför tar vi rösterna direkt till politikerna. Vi tänker krascha festen så att säga, säger IdaÖstensson, grundare av Crossing Boarders. Crossing Boarders och Comviq har hittat ett trettiotal unga röster från hela landet som kommer att twittra och sms:a sina åsikter om livssituationen för unga i Sverige i dag.Almedalsveckan beskrivs ofta som Sveriges största demokratiska mötesplats trots att det är en arena som få ungdomar har tillgång till. – Crossing Boarders idé förenar kärnan i vår verksamhet – kommunikation mellan människor – med ett fokus på unga vilket många av våra kunder är. Vi hoppas att Twitterklänningen bidrar till att unga människor från hela landet kan göra sin röst hörd under Almedalsveckan, säger Magnus Larsson, chef för Comviq. Även unga som inte är en av de ca trettio utvalda har chansen att göra sin röst hörd genom att twittra under hashtaggen #twitterklänning eller sms:a twitterklänning följt av sitt budskap till gratisnumret 71 600. Ett urval hamnar sedan på klänningen och kampanjsidanwww.twitterklänning.se. Klicka här för att ladda ned faktablad om Twitterklänningen.   Om Twitterklänningen Budskapsklänningen är utrustad med LED-lampor och bygger på avancerad teknik som gör att tweets och sms från de drygt 20 rösterna kan visas tydligt på bäraren. 240 LED-lampor utgör skärmen som är placerad på bröstet. Det är första gången LED-utrustade plagg använts i opinionsbildande syfte som i projektet #Faktablad – Twitterklänningen. Om Crossing Boarders Crossing Boarders vision är ett jämställt och inkluderande samhälle där alla röster får höras och där alla kan nå sin fulla potential. Vi vill vara en positiv kraft som jobbar lösningsfokuserat och nyskapande. Vi jobbar för att förändra maktstrukturer och skapa nya möjligheter för ickepriviligerade grupper. Om Comviq Comviq har sedan 1981 varit pådrivande för att ge de svenska mobilkunderna billigare och enklare mobiltelefoni. Genom att våga vara annorlunda och göra tvärtom är vi den moderna priskrigaren. Våra abonnemang med superlågt fastpris där allt ingår säljs på comviq.se. Och så har vi kontantkort som slår allt annat hos mer än 19 000 återförsäljare i Sverige. Hela idén med Comviq är att det ska vara Billigt. Billigt. Billigt.